Travelling in 'the corner of the world' - Reisverslag uit Paraparaumu, Nieuw Zeeland van Sanne Bruijn - WaarBenJij.nu Travelling in 'the corner of the world' - Reisverslag uit Paraparaumu, Nieuw Zeeland van Sanne Bruijn - WaarBenJij.nu

Travelling in 'the corner of the world'

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

31 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Paraparaumu

Kia ora….. oftewel hallo in de ouderwetse Maori Nieuw Zeelandse taal,

Allereerst bedankt voor al jullie leuke reacties elke keer weer onder mijn verslagen, daarom weer een vers verslag voor jullie…

Een nieuw land en heel veel nieuwe ervaringen rijker!
We zijn nu twee weken in Nieuw Zeeland en hebben nog twee weken te gaan. We hadden van te voren besloten om twee weken in het noordereiland rond te gaan en twee weken in het zuidereiland. Iedereen zegt dat het zuidereiland nog mooier is dan het noordereiland, maar dat kan toch haast niet?! Het is echt of we in een levend schilderij rijden, elke keer zegt er wel één van ons oooh kijk links, ooh kijk daar rechts. Na elke bocht lijkt er wel weer een andere verassing te komen. Er zijn ontzettend veel mooie groene bergen, waar taloze schaapjes en koeien los lopen. De bossen op de bergen zijn zo groen dat het lijkt of er wel twintig verschillende kleuren groen in één bos zijn. Ik snap heel goed dat ze hebben besloten om in dit land ‘the Lord of the Rings’ film op te nemen.

We hadden van te voren al een auto geboekt online en dat was de aanbieding van de dag destijds, dus we hadden geen idee wat voor soort auto we zouden krijgen. Nu hebben we een auto uit het jaar nul en hebben we haar ook gelijk omgedoopt naar de naam ‘Granny’. Ze rijd verder prima en heeft een grote kofferbak voor al onze spullen aangezien we ook alles bij hebben om te kamperen. Dit hebben we dan ook al een paar keer gedaan. De allereerste nacht dat we gingen kamperen hadden we enkel één tent, want er stond op de tent dat het voor twee personen was… Ah fijn we lagen neus aan neus en werden ‘s ochtends wakker met allebei een zeik natte rug, want we lagen tegen het tentzeil aangedrukt. De volgende dag zijn we maar even naar de winkel gegaan om een tweede tent erbij te kopen. We komen bij hele mooie afgelegen campgrounds, met stromende beekjes naast onze tent of uitzicht op groene bergen als we de rits open doen. Dat doet je de vervelende sandfly’s bijna vergeten (dit zijn hele kleine vervelende zwarte vliegjes die steken en het een week erna bijna nog jeukt).

We zijn onze reis begonnen in Auckland, maar we hadden het snel gezien in de stad en wilde graag de veelbesproken natuur in. Daarom zijn we één dagje gebleven en zijn we daarna snel richting het verre noorden gegaan. Hier waren hele mooie regenwoud bossen en kronkelende wegen langs de kust, een mooie eerste kennnismaking met Nieuw Zeeland. Na een paar dagen zijn we weer meer naar beneden gereden en zijn we richting het ‘Coromandel’ gebied gereden. Hier waren prachtige stranden en één heel bijzonder strand, namelijk ‘Hot water beach’. Je kunt hier een schepje huren en het strand opgaan om je eigen hotspring te graven. Er waren hele families samen fanatiek aan het graven. Je moest wel een goed plekje uitkiezen, want op sommige plekken was het zo heet dat ik mijn voeten aan het water heb verbrand. Je moest ook op tijd beginnen met graven anders werd het vloed en stroomde je badje vol met koud water. Dat was na hard graafwerk, heerlijk genieten :D

In het midden van onze twee weken zijn we richting Matamata gereden. (Ja die namen bestaan hier echt, de grappigste plaatsnaam die we tot nu toe tegen zijn gekomen is, Whakarewarewa). Hier is namelijk een deel van ‘The Lord of the rings’ en ‘The Hobbit’ opgenomen. Hier is het kleine hobbitdorpje nog in orginele staat. Ge-wel-dig om daar rond te lopen met een gids. Ze vertelde zulke leuke weetjes. Bijvoorbeeld dat er iemand is geweest die een maand lang elke dag, door het gras hetzelfde pad liep richting de waslijn, zodat het leek of er echt mensen woonde en er voetafdrukken in het gras kwamen te staan. Ook is de boom boven Bilbo Bagings huis is nep. Hier zijn 2000 blaadjes stuk voor stuk aangenaaid en daarna geverfd. Ongelovelijk wat ze allemaal hebben gedaan en wat het moeten hebben gekost om die films te maken. Super!

Weer iets meer in het midden van het noorder eiland ligt Rotorua en dit is een gedeelte van het eiland, wat licht vulcanisch actief is. Dit ruik je ook door het hele dorp en snap ik hoe het aan zijn naam komt. Hierdoor hebben we wel schitterende natuurverschijnselen gezien. Zoals natuurlijke geisers die tot 13meter hoog spoten, champagnepools, gifgroene meren, stoom dat ineens uit het niets uit de bergen komt, modder- en thermale baden. Je hebt baden waarvoor je moet betalen, maar wij hadden gehoord dat er ook natuurlijke waren die gratis waren. Wij hadden er één gevonden en zaten er eerst alleen in en later kwam er echt een hele Maori familie bij (Maori’s zijn de ‘aborginals’ van Nieuw Zeeland). Dit was echt geweldig, want deze mensen zie je niet snel op straat, laat staan om er een praatje mee te maken. We hebben super gezellig gekletst en konden van alles vragen over hun cultuur. Zij ook over de onze, want ze waren erg benieuwd of wij nou echt op houten klompen liepen in Nederland. Even later kwamen ze met een soort witte klei aanlopen wat uit een rots kwam, dit was goed voor onze huid als we het op zouden doen. Uiteraard smeerde we het op en hebben we even een foto van dit moment moeten maken. Ze vroegen of wij die foto op konden sturen. Dus wij zeiden uiteraard ja natuurlijk, wat is jullie emailadres….. Dat hadden ze niet, dus op naar een internetcafe om de foto uit te printen om hem later op te sturen met de post.

Zijn jullie mijn verhalen al zat? Nee, ok dan typ ik nog even door ;) Ik maak ook zoveel op een dag mee, dat ik soms ‘s avonds mijn dagboek zit te schrijven en denk wat hebben we vanochtend nou ookalweer gedaan hahahaha.

Een andere geweldige ervaring wat we mee hebben gemaakt in Rotorua was wildwater rafting. Het zou mijn eerste keer worden en toen hoorde ik dat het de hoogste waterval ter wereld is, waar van af gerafd word. Nou dat moest ik natuurlijk doen :). Het was super gaaf. We hadden eerst nog wat andere kleine watervallen waarmee we konden oefenen, voor we het echte werk gingen doen. Ik zou zeggen kijk naar het resultaat op de foto’s, hoe we van de 7meter waterval afkwamen.

Één van de dingen die graag gedaan word hier in Nieuw Zeeland is toch wel hiken. Flinke wandelingen maken in de natuur. Één tocht is heel bekend in het noordereiland en dat is de Tongariro Crossing. Dit is een zeven uur durende wandeling! Het was super zwaar, maar super mooi! We zijn via hele stijle trappen omhoog de krater opgelopen, in de krater gelopen, blauwe meren tegengekomen, door stukken woestijn heen, weides en het bos. Het had van alles wat deze tocht. Dit was zeker de twee dagen spierpijn achteraf waard.

Nu zijn we nog maar een paar kilometer van de hoofdstad verwijderd, Wellington. Daar zullen we zondag de ferry pakken richting het zuidereiland. Als we de verhalen mogen geloven, is dit één van de mooiste ferrytochten ter wereld. Ik laat het jullie weten of het waar is in mijn volgende verslag.

Groetjes, Sanne

• 31 Januari 2014 - 06:20

Jeroen:

Super kicke weer om bijna zelf daar te zijn als je jouw verslagen leest! Geniet van de 2 weken die komen gaan op het Zuider eiland Gappestientjuh! Take care ♡

• 31 Januari 2014 - 08:58

Schwess:

Gappie!!! Geweldig om te lezen. Allemaal toffe verhalen :-)
    Sprech u laaaaaater xxx

• 31 Januari 2014 - 09:59

Trisha :

Whieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee.......fijn om ook even in Hobbit-land te zijn door jouw verhalen :)!!!!!! Ben nu al benieuwd naar de ferry tocht, dat beloofd weer wat te worden, i like!!!!! ENJOY LIEFFIE!!!!

• 31 Januari 2014 - 11:22

Brigit:

Ohhhhh krijg heimwee van je verhalen. Wil weer terug. Heb m'n foto's alweer gekeken.
    Het is ook zo'n mooi land.
    En het zuider eiland is ook heel heel erg mooi. En de mooiste attracties zijn gratis en voor niks want het is de prachtige natuur. De pancakerocks met z'n blowholes. Alles aan dat land is geweldig mooi
    Hahaha maar weten jullie zelf ook.
    Wij hadden met de oversteek storm daardoor niet met de grote catamaran. Zag groen en heb alleen bovem de wc gehangen. Het schip viel steeds naar beneden zo hoog waren de golven. Maar dat was allemaal gelijk vergeten zodra je in rustig water tussen de eilanden door vaart naar de haven. Het is gewoon niet te geloven hoe mooi het land is.
    Ben benieuwd wat jullie allemaal gaan doen in queenstown. bungeejumping, raften. Kijk uit naar je verhalen. Geniet ervan en heel heel heel erg veel plezier.

• 02 Februari 2014 - 17:46

Mam:

Lief wat een verhaal.......... jullie maken zoveel mee. Echt fantastisch. Je vertelde vandaag dat je een echte walvis hebt gezien... of verklap ik nu al een stukje van je volgende verhaal??? . Wij genieten met jullie mee. love you

• 03 Februari 2014 - 16:52

Evelien:

Champagnepools?! Serieus? Haha ;-) Super verhaal meis!! Have funxx

• 16 Februari 2014 - 19:33

Ton Boshuis:

Hallo Sanne,
    Geweldig om steeds je verslagen te lezen. Mooi wat jullie allemaal doen en durven. Die auto kan ik mij helemaal voorstellen, maar geniet gewoon van deze mooie tijd.
    Doe vooral voorzichtig en ook nu weer bedankt voor het verslag.
    Groetjes Ton