Het echte Australie..... THE OUTBACK! - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Sanne Bruijn - WaarBenJij.nu Het echte Australie..... THE OUTBACK! - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Sanne Bruijn - WaarBenJij.nu

Het echte Australie..... THE OUTBACK!

Door: Sanne

Blijf op de hoogte en volg Sanne

15 Januari 2014 | Australië, Alice Springs

G’day mates from Holland,

Wat een geweldige 2 weken heb ik achter de rug!

Het begon met een weekendtripje naar de Blue Mountains. Dit is een Nationaal park ongeveer 2 uur met de trein vanaf Sydney. Ik was samen met een andere Nederlandse jongen, Dylan. Ik had hem online leren kennen, hij wilde ook graag naar de Blue Mountains, dus gingen we saampjes. We hadden ‘s morgens afgesproken bij het station en de treinrit alleen al was zo mooi. We reden met de trein de stad uit en zagen het landschap langzaam veranderen in de blauwe en groene bergen.

We hebben ontzettend mooie wandelingen gemaakt langs stijle cliffen. Schitterende watervallen met uitzicht over het hele nationale park gezien. De Blue mountains worden zo genoemd omdat er een blauwe waas hangt tussen de bergen van de eucalyptus boom. We zijn een nachtje daar blijven slapen in een hostel en hebben lekker Nederlandse spelletjes gespeeld zoals Jenga :)

Een paar dagen later hebben we weer al onze spullen geprobeerd in de backpack te proppen. Ik kan je vertellen, dat is nog een hele klus als je 3 weken alles in 1 huis hebt uitgestald en stiekem dingen in de uitverkoop hebt gekocht. Het is gelukt! Dus hop met de backpack op naar de luchthaven om vanaf daar naar het midden van Australie te vliegen, naar Alice Springs oftwel THE OUTBACK!

Australie is zo groot, dat besef je echt pas als je hier bent. Het was 2,5uur vliegen en dan blijf je in hetzelfde land en heb je ook nog eens 1,5uur tijdsverschil. We kwamen aan in Alice springs en zagen gelijk overal Aborginals lopen. Ze zitten door het hele dorp op de grond en ze kijken voornamelijk allemaal heel boos naar je. Dit is puur genetisch bepaald, ze doen het niet expres maar toch krijg je er niet een heel warm welkom gevoel door. Gelukkig kregen we wel een heel warm welkom gevoel in ons hostel, want daar sliepen we voor 1 nachtje aangezien we de volgende ochtend om 05.15uur al op werden gehaald voor onze 3 daagse georganiseerde outbacktocht.

‘s Ochtends werden we opgehaald door onze gids, Micah. Micah is 32 jaar oude echte aboriginal, wel een blank gekleurde de meeste aborginals zijn zwart gekleurd. Hij was blank omdat hij zogenaamd in een ketel met bleek was gevallen toen hij klein was ;) Micah heeft van zijn 5de tot zijn 12de in de echte outback geleefd en is daar opgegroeid. Er was geen stromend water en geen electriciteit in die tijd. Hij kon ons daarom ontzettend veel leuke dingen vertellen uit eigen ervaring. Zo heb ik geleerd dat een boomerang helemaal niet hoort terug te komen als je hem weggooit, dit is ooit voor de toeristen verzonnen. De boomerang gebruiken ze puur om de benen af te hakken van een kangaroo, zodat je vlees voor die avond niet meer weg kan rennen. Hij was ook ontzettend grappig en deed veel spontane dingen, zoals ineens offroad met de hele minibus gaan omdat hij iets zag lopen in de verte. Of midden op de weg stil gaan staan om te checken hoelang die witte strepen op t midden van weg zijn. Het antwoord is 3 meter en ik kan je zeggen we hebben heeeel wat van die strepen langs zien komen!

We waren met een groep van 21 in totaal. Het was een ontzettend leuke groep met allerlei nationaliteiten en leeftijden. Zo was de oudste 68 en de jongste 12 jaar.

De eerste dag zijn we naar Uluru gereden, de welbekende rode rots die ineens opdoemd in het midden van de woestijn. We zijn helemaal rondom de rots gelopen, zo’n 9km. Onderweg kwamen we oude aboriginal tekeningen tegen in rotsen, waar Micah uiteraard weer veel over kon vertellen.

Rond een uur of 18.30uur gaat de zon onder en hebben we dit vanaf een afstand gekeken met de hele bubs. We hadden ook een jonge Amerikaan in de groep die mondharmonica speelde en dit ook graag deed op momenten zoals deze. Ofdat we in een film zaten, I like!
Na de zonsondergang reden we naar onze plek waar we konden koken en slapen. We hadden geen tentjes bij enkel onze slaapzak, we lagen in een grote kring naast elkaar en toen was het alleen nog maar……. Sterren kijken, duizenden sterren totdat je er duizelig van word en vanzelf erdoor in slaap viel.

Het eerste wat je de volgende ochtend doet is je schoenen checken of er geen giftige, spinnen schorpioenen of andere beestjes in zijn gekropen. We moesten al om 4uur ‘s nachts opstaan om de zonsopgang te kunnen bewonderen over Uluru. Ook deden we dit om aan de warmte te ontsnappen. Zo begonnen we om 6uur ‘s ochtend te wandelen, zodat we weer om 10uur terug waren en niet op het heetst van de dag hoefde te wandelen. De wandelingen waren schitterend met veel vergezichten en grote canyons. Toen we terug in de bus onderweg waren, was de bus oververhit geraakt en hadden we ook nog eens een lekker band. Gelukkig hadden we een reserve band bij, veel sterke mannen en genoeg water om de moter af te koelen en weer verder op pad te gaan. Zo blij dat Saskia en ik niet samen in een auto de outback in zijn gaan rijden!
‘s Middags konden we lekker afkoelen in een zwembad. Zo hebben we ‘s avonds nog meer zonsondergangen gezien en onder de sterren geslapen.

De volgende ochtend zijn we richting Kings Canyon gereden en daar hebben we nog een hele mooie wandeling gemaakt. Die wandeling begon met het beklimmen van een rots en deze rots had de bijnaam ‘ heartattackhill’. Ik heb het overleefd en het was zeker de moeite waard!
Aan het einde van de dag zijn we weer terug gereden door de woestijn, met niks anders dan leegte en 1 grote weg naar Alice Springs. Daar zijn we nog met de hele groep uiteten geweest en hebben we wat drankjes gedronken om deze ge-wel-dige reis met elkaar af te sluiten!

Het is pas 1 dag geleden dat we als groep uitelkaar zijn gegaan, maar ik mis ze nu al. Je bent toch als een soort tijdelijke grote familie op zo’n intens mooie groepsreis samen.

We zijn nu weer voor 4 dagen terug in Sydney en dan vliegen we zaterdag naar Nieuw Zeeland voor een nieuw avontuur!!!!

• 15 Januari 2014 - 05:43

Trisha:

Whooooo te gek!! Dat zijn altijd de leukste uitstapjes :-)!!! Ik kijk alweer uit naar jullie volgende avonturen, Nieuw Zeeland it is :-)..!!!!

• 15 Januari 2014 - 09:58

José:

Super gaaaaaaaaaaf san. Die foto's, geweldige uitzichten!!

• 15 Januari 2014 - 14:53

Ada :

Hoi Sanne en Saskia,

Wat een mooie verhalen en foto's,
    Wij kijken alweer uit naar je volgende belevenis.
    Hoe lang blijven jullie in nieuw zeeland?
    Gr Hans en Ada

• 15 Januari 2014 - 17:00

Schwess:

Geweldig gap!!!! Zoooo tof allemaal. Have fun in Nieuw Zeeland!

• 15 Januari 2014 - 22:17

Anja En Sandy:

Hallo Sanne,

Wat een adembenemend avontuur daar in Australie; ik benijd je dat je voor zo'n lange tijd daar kunt rondtrekken en zoveel mooie dingen beleeft.
    En nu op naar Nieuw Zeeland, nog zo'n gigantisch mooi natuur land. Ik heb in beide landen familie wonen maar ben er zelf nog nooit geweest. Na al jouw verhalen moet dat toch maar eens heel gauw gaan gebeuren........
    Heel veel plezier en genieten. Wij volgen je op deze reis, blijf dus vooral veel schrijven en fotograferen.
    Liefs, Anja en Sandy

• 17 Januari 2014 - 17:03

Marja :

Super verhaal weer ;) Denk dat ik weer eens flink moet gaan sparen om dit ook te mogen beleven ;) fijne reis a.s. zaterdag naar nieuw zeeland!

• 18 Januari 2014 - 12:35

Mam:

Super foto's, En wat heerlijk dat je weer zo een gave ervaring erbij hebt om later aan je kleinkinderen te vertellen.

Oma was eens...... in een heeeeeel ver land hier vandaan............. Nee oma dat is nu nog maar 3 uur vliegen. hahahaha

• 19 Januari 2014 - 10:33

Jeroen: